Logo Gmina Jarosław

News

Od stycznia 2017 r. wzrosną stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z terenu nieruchomości zamieszkałych

19.12.2016

         Od  1 stycznia 2017  roku na terenie Gminy Jarosław będą obowiązywały nowe stawki opłat  za gospodarowanie odpadami komunalnymi, określone Uchwałą  Nr VIII/124/2016  Rady Gminy Jarosław z dnia 21 listopada 2016 r. Jednocześnie informujemy  właścicieli   nieruchomości  położonych na  obszarze Gminy Jarosław,  że nie będą zobowiązani do  złożenia  nowych deklaracji  o wysokości opłaty za gospodarowanie  odpadami komunalnymi, nowe opłaty zostaną naliczone na podstawie danych zawartych w ostatniej złożonej  przez właściciela  deklaracji.

Informacja  o  nowej opłacie i  terminach  płatności zostanie  dostarczona właścicielom nieruchomości  do końca lutego 2017 roku.

                    Dotychczas  opłaty  za gospodarowanie odpadami komunalnymi uregulowane były w uchwale Nr VIII/95/2013 Rady Gminy Jarosław  z dnia 15 listopada 2013 r. w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi  oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty.

        Gmina  Jarosław na podstawie planowanych dochodów z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (podstawą szacunków były dotychczasowe stawki opłat za odpady, które obowiązywały bez zmian od stycznia 2014 roku), po odliczeniu kosztów administracyjnych systemu, oszacowała wartość zadania –odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych na kwotę  750.000,00 zł  w skali  całego 2017 roku.

         W   dniu      3    listopada  br.  odbył się przetarg  na zadanie pn.: „Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zamieszkujących Gminę Jarosław”. Oferty złożyło dwóch wykonawców tj.:

  • 1)  ,,EMPOL” Sp. z o.o. z Tylmanowej  – na kwotę          912.228,00  zł  brutto rocznie,
  • 2)    M P G K i M   Jarosław                   – na kwotę       1.056.240,00  zł  brutto rocznie.

            W związku z rozstrzygniętym przetargiem firmą odbierającą odpady w naszej gminie pozostanie nadal  Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych ,,EMPOL” Sp. z o.o. z Tylmanowej, która świadczy usługi odbioru i zagospodarowania  odpadów komunalnych z terenu Gminy Jarosław od 01 lipca 2013r..

    Wartość i zakres wykonywanego przez Firmę ,,EMPOL” Sp. z o.o. zamówienia w latach ( odbiór  i  zagospodarowanie odpadów komunalnych ) wyniosła  w roku 2014 – 452 424,00 zł, w roku 2015- 561 088,00 zł ( w tym obsługa PSZOK w Tuczempach i  Kostkowie), a w I półroczu bieżącego roku 357.250,00 zł (włącznie z obsługą PSZOK w Tuczempach i Kostkowie). Koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami w naszej gminie na przestrzeni lat sukcesywnie wzrastały, a niedobory były pokrywane z budżetu gminy, w efekcie czego opłaty dla mieszkańców mogły pozostawać na niezmienionym poziomie od kilku lat.

     Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami Gmina Jarosław musi pokryć zwiększone  koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują:

1) odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, 93%

2) tworzenie i utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, 5%

3) obsługę administracyjną systemu, w tym wynagrodzenie pracowników obsługujących system, edukację ekologiczną, serwis oprogramowania 2%.

         Podwyżka opłat za zagospodarowanie odpadów jest efektem wzrostu kosztów przetwarzania odpadów komunalnych w regionalnych instalacjach (RIPOK), które od początku roku  wzrosły o co najmniej  15 procent, czyli kosztów niezależnych od Gminy Jarosław.  Należy tu zauważyć, że  nasi mieszkańcy  z roku na rok generują coraz więcej odpadów niesegregowanych,  pomimo tego, że coraz więcej gospodarstw domowych zadeklarowało od tego czasu segregację odpadów (ok.63%). Niestety z roku na rok widać  jedynie ciągłe zwiększanie się ilości odpadów niesegregowanych, których koszty zagospodarowania  są coraz wyższe,  co w znacznym stopniu przekłada  się  na obecny wzrost cen odbioru odpadów z naszych gospodarstw domowych. Poniżej przedstawiamy zestawienie  ilości odebranych odpadów zmieszanych, segregowanych  i  wielkogabarytów z terenu naszej gminy na przestrzeni ostatnich lat.

ROK

Ilość odebranych

odpadów zmieszanych

Mg (tona)

Ilość odebranych odpadów segregowanych

Mg (tona)

(tworzywa sztuczne, opakowania ze szkła papier)

Ilość odebranych odpadów wielkogabarytowych

Mg (tona)

2014

1.695,3

173,6

86,4

2015

1.906,6

176,4

92,1

2016 (I półrocze)

1.055,2

  68,9

82,9

        Widać tu wyraźny wzrost umieszczania w pojemnikach odpadów niesegregowanych i znaczne zmniejszenie się ilości odpadów segregowanych, szczególnie w I półroczu tego roku. Należy tu wspomnieć o obowiązku osiągnięcia przez gminę (w każdym kolejnym roku) ustawowych poziomów recyklingu, w przeciwnym razie narazi  to nas na wysokie kary nałożone przez  Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska.

       Zgodnie z  uchwałą  opłaty za odpady na terenie Gminy Jarosław są naliczane od gospodarstwa domowego i uzależnione od liczby mieszkańców zamieszkujących  gospodarstwo domowe oraz od faktu segregowania lub niesegregowania wytworzonych odpadów.   

     Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z projektem uchwały w celu zbilansowania kosztów systemu dochodami z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, konieczne było zwiększenie stawek opłat z 8 zł na 10 zł od jednoosobowego gospodarstwa domowego, z 15 zł na 18 zł  od  dwuosobowego gospodarstwa domowego, z 18 zł na 26 zł od  gospodarstwa domowego trzy i czteroosobowego, z  23zł na 35 zł od  gospodarstwa domowego pięcio i sześcioosobowego oraz z 25 zł na 43 zł od  gospodarstwa domowego siedmio i więcej osobowego na miesiąc w przypadku selektywnego zbierania odpadów oraz zwiększenie stawek opłat z 12 zł na 16 zł od jednoosobowego gospodarstwa domowego, z 24 zł na 29 zł  od  dwuosobowego gospodarstwa domowego, z 28 zł na 40 zł od  gospodarstwa domowego trzy i czteroosobowego, z  36zł na 53 zł od  gospodarstwa domowego pięcio i sześcioosobowego oraz z 41 zł na 65 zł od  gospodarstwa domowego siedmio i więcej osobowego  na miesiąc w przypadku nieselektywnego zbierania odpadów. Większa podwyżka opłat  będzie dotyczyła gospodarstw niesegregujących odpady.

       Jesteśmy gminą w której opłaty za odpady komunalne są utrzymywane na poziomie bilansowania się z kosztami, czyli wpływy  z opłat nie przekraczają   kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Poniżej przedstawiamy poziom aktualnych opłat dla gospodarstw domowych czteroosobowych dla miast Jarosław, Przeworsk, Radymno, oraz gmin wiejskich  tj. Pruchnika, Pawłosiowa, Radymna, Przeworska, Laszek, Chłopic  oraz  Gminy Jarosław.

                  

 

Miasto / Gmina

Analiza

 poziomu miesięcznych opłat za odpady komunalne dla gospodarstw czteroosobowych

SEGREGACJA  ODPADÓW

Opłaty  aktualne na dzień  01.12.2016r.

 

1.Miasto Przeworsk

48,-

2.Miasto   Jarosław

44,- 

3.Miasto Radymno

36,-

4.Gmina Pruchnik

32,-  przed  przetargiem (prawdopodobnie przed podwyżką)

5.Gmina Pawłosiów

32,-

6.Gmina Radymno

28,-

7.Gmina Jarosław

26,-

8.Gmina Przeworsk

25,- przed  przetargiem (prawdopodobnie przed podwyżką)

9.Gmina Laszki, Gmina Chłopice

24,- przed przetargiem (prawdopodobnie przed podwyżką)

 

       Poniżej przestawiamy nowy cennik za odpady komunalne od gospodarstw domowych,   który będzie obowiązywał od 01.01.2017 roku.

 

 

Gospodarstwo

domowe

Odpady

segregowane

(w złotych)

Odpady

niesegregowane

(w złotych)

jednoosobowe

 10

16

dwuosobowe

18

29

trzyosobowe

i czteroosobowe

26

40

pięcioosobowe

i sześcioosobowe

35

53

siedmioosobowe

i więcej osobowe

43

65

 

 

      Przypominamy  właścicielom nieruchomości  o  obowiązku  terminowego  regulowania kwartalnych płatności  za odpady komunalne. Informujemy, że należność nie wpłacona w terminie staje się zaległością, od której będą pobierane odsetki od zaległości podatkowych, a w przypadku wystawienia upomnienia zobowiązany będzie obciążony  kosztami w wysokości 11,60zł.

 

Terminy płatności za gospodarowanie odpadami na terenie gminy Jarosław w 2017 roku:

 

KWARTAŁ

MIESIĄCE

TERMIN PŁATNOŚCI

I

STYCZEŃ

LUTY

MARZEC

DO 15 MARCA

II

KWIECIEŃ

MAJ

CZERWIEC

DO 15 MAJA

III

LIPIEC

SIERPIEŃ

WRZESIEŃ

DO 15 WRZEŚNIA

IV

PAŹDZIERNIK

LISTOPAD

GRUDZIEŃ

DO 15 LISTOPADA

 

 

W tematyce gospodarki odpadami dodatkowo informujemy Państwa o następujących faktach. 

Gmina ma  obowiązek likwidacji dzikich wysypisk śmieci, które pojawiają się w m.in. lasach, na polach. Wysypujący nielegalnie odpady szczególnie  upodobali sobie okolice nieczynnego wysypiska śmieci w Wólce Pełkińskiej. Koszt usunięcia odpadów i  likwidacji dzikiego wysypiska jest bardzo wysoki, w samym 2016 roku wynosił on 11 808 zł. Dzikie wysypiska powstają jak grzyby po deszczu. Jest to tym dziwniejsze i niezrozumiałe, że wszyscy mieszkańcy naszej Gminy objęci są  systemem odbioru odpadów. W ramach tego odbioru, czyli jednej i tej samej opłaty każdy mieszkaniec może oddać każdą ilość i każdy rodzaj śmieci. Zbiórka podstawowych odpadów prowadzona jest co dwa tygodnie, zbiórka odpadów wielogabarytowych w 2016 roku była prowadzone trzykrotnie a w roku 2017 będzie prowadzone czterokrotnie. Od każdego mieszkańca te wszystkie wytworzone śmieci zabierane są spod posesji. Nie ma zatem sensu ponoszenia dodatkowych kosztów na samodzielne wywożenie odpadów w miejsca niedozwolone i narażanie się na łamanie prawa i kary w nim przewidziane. Po raz kolejny przypominamy, że mieszkańcy gminy są zobowiązani do przekazywania wszystkich odpadów z gospodarstwa domowego firmie odbierającej odpady. Obsługa śmieciowa w naszej gminie jest na dobrym poziomie. Śmieciarki dojeżdżają na każdą drogę. Dostarczane są worki na odpady segregowane. Odbierana jest każda ilość śmieci, bez limitu, nie ma zatem najmniejszego, logicznego  powodu, dla którego śmieci trafiają do lasu lub w inne miejsce zamiast do kosza.

Ponadto dochodzą nas informacje, że odpady wyrzucane na terenie naszej Gminy pochodzą od osób z terenów innych gmin. Ponieważ koszty sprzątania tych odpadów – dzikich wysypisk – muszą być pokryte z budżetu gminy, a budżet gminy jak sami Państwo wiedzą to w jakiejś części Wasze pieniądze prosimy o czujność i ewentualne  informacje o zaobserwowanych przypadkach nielegalnego pozbywania się odpadów (bezpośrednich świadków) pod  nr. telefonu kontaktowego: 16 624 86 35.

 

Harmonogram odbioru odpadów I półrocze 2017 roku

Harmonogram odbioru odpadów II półrocze 2017 roku

Wójt gminy zaprasza

ELŻBIETA GRUNT

Wójt Gminy przyjmuje interesantów w dni pracy Urzędu, w godz: 8:00 do 15:00.

Urząd Gminy Jarosław

URZĄD GMINY JAROSŁAW

ul. Piekarska 5
37-500 Jarosław
tel. 16 624 86 10
e-mail: gmina(malpa)ug.jaroslaw.pl

DANE GMINY JAROSŁAW:

NIP: 792-203-26-21, REGON: 650900482

NR KONTA GMINY JAROSŁAW:

BNP PARIBAS oddział Jarosław

50 2030 0045 1110 0000 0094 6410

 

Zobacz również

wersja językowa

Kalendarz

styczeń 2023
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Zegar

  • :
  • :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.